Oświetlenie a współczesny fresk

Oświetlenie to kluczowy element w każdym wnętrzu W zależności od usytuowania budynku, inaczej będzie kształtować się światło dzienne w poszczególnych pomieszczeniach. Aspekt ten wpływa na odbiór przestrzeni jako całości, jak również jego poszczególnych elementów. Meble oraz materiały wykończeniowe w zależności od tego jak operuje światło, czy oświetlenie sztuczne - będą inaczej odbierane pod kątem kolorystyki oraz faktury.

Nasze produkty ze względu na przestrzenność struktury tynku będą różnorodnie postrzegane w zależności od barwy, intensywności i rodzaju opraw oświetleniowych. Dlatego też, aby przybliżyć Państwu ten temat oraz wskazać najlepsze rozwiązania dostosowane do danych warunków świetlnych przygotowaliśmy krótki poradnik.

Słoneczny dzień 

Względem położenia wnętrza, w którym znajduje się eksponowana ściana z freskiem dogodnym rozwiązaniem jest wybranie gruboziarnistego tynku (czyli wszystkie „Grano”). Światło słoneczne tworzy światłocień podkreślając mięsistą strukturę, jednakowo zachowując równowagę pomiędzy przestrzennością tynku a grafiką.

Jeśli poszukiwaliby Państwo delikatniejszego rozwiązania, które jedynie dopełni wzór dobrze sprawdzi się tynk drobnoziarnisty. 

Zdjęcie 1 - Ekspozycja na ścianie od strony północnej – słoneczny dzień. 

Zdjęcie 2 – Ekspozycja na ścianie prostopadłej do okna od strony południowej – słoneczny dzień.     

Zdjęcie 3 - Ekspozycja na ścianie na wprost okna od strony południowej – słoneczny dzień.      

Pochmurny dzień 

Analogicznie do światła słonecznego będzie kształtować się odbiór faktury, natomiast zamianom ulegnie kolorystyka. Tutaj jest bardziej przydymiona, kreując klimat tajemniczości oraz artystycznej ekspresji wzoru.

Ciepła barwa sztucznego światła nasyci i ociepli kolorystykę wzoru. W zależności od doboru opraw oświetleniowych oraz ich usytuowania względem ściany faktura będzie bardziej wyraźna, przeważając nad grafiką, jak w przypadku światła punktowego skierowanego w dół. Dlatego przy wyborze tego typu oświetlenia lepiej sprawdzi się faktura drobnoziarnista tynku.

Zdjęcie 4 -  Ekspozycja na ścianie na wprost okna od strony południowej – pochmurny dzień.

Zdjęcie 5 - Ekspozycja na ścianie prostopadłej do okna od strony południowej – pochmurny dzień. 

Zdjęcie 6 - Ekspozycja na ścianie z oknem od strony południowej – pochmurny dzień.

Światło sztuczne – barwa ciepła 

Ciepła barwa sztucznego światła nasyci i ociepli kolorystykę wzoru. W zależności od doboru opraw oświetleniowych oraz ich usytuowania względem ściany faktura będzie bardziej wyraźna, przeważając nad grafiką, jak w przypadku światła punktowego skierowanego w dół. Dlatego przy wyborze tego typu oświetlenia lepiej sprawdzi się faktura drobnoziarnista tynku.

Siła przestrzenności faktury będzie zmniejszać się odsuwając punkty świetlne od eksponowanej ściany i wtedy również dobrze prezentować się będzie struktura gruboziarnista. 

Zdjęcie 7 -  Oświetlenie punktowe górne o barwie ciepłej.

Zdjęcie 8 - Oświetlenie punktowe górne ustawione pod kątem 45 stopni o barwie ciepłej.

Zdjęcie 9 -  Oświetlenie ogólne górne o barwie ciepłej.

Światło sztuczne - barwa neutralna 

Kąt padania światła, wpływa analogicznie na postrzeganie intensywności faktury tynku jak w przypadku barwy ciepłej. Zmianą jest natomiast percepcja kolorów. W oświetleniu o barwie neutralnym wydają się najbardziej naturalne, zbliżone do tych, które kreują się w świetle słonecznym. W tym przypadku dobrym rozwiązaniem będzie dobór tynku drobnoziarnistego (Fino), aby zachować równowagę w całej kompozycji. 

Zdjęcie 10 -  Oświetlenie punktowe górne ustawione pod kątem 45 stopni o barwie zbliżonej do światła dziennego (ok 4000K)

Zdjęcie 11 - Oświetlenie ogólne górne o barwie zbliżonej do światła dziennego (ok 4000K)

Zdjęcie 12 -  Oświetlenie punktowe górne o barwie zbliżonej do światła dziennego (ok 4000K)

Jak można zauważyć na przykładzie naszego doświadczenia – poszczególne faktury fresku będą odmiennie prezentować się w zależności od typu, intensywności i barwy oświetlenia. Ta różnorodność pozwala na ich wielopłaszczyznowy obiór. Mnogość wariantów daje interesujące możliwości, które na lata odmienią nasze wnętrza w zupełnie inny sposób niż klasyczna tapeta. Stosując rozwiązania oświetleniowe, które umożliwiają ciągłą zmianę tych parametrów można za każdym razem odkrywać współczesny fresk na nowo.