Fresk ścienny w mariażu żółci z szarością– czyli kolory roku Pantone 2021 i ich historia część 1

Nie od dziś wiadomo, że światy sztuki i popkultury są ze sobą bardzo ściśle powiązane i uwielbiają czerpać z siebie garściami! Zdarza się i tak, że te dwa, na pierwszy rzut oka, dalekie od siebie materie przenikają się wzajemnie, migrując pomiędzy sobą kolejne konkretne dzieła, co rusz zmieniając ich status z dzieła sztuki na owoc popkultury i odwrotnie. Nie ma w tym nic złego, bo w końcu jest to zależne tylko, od wielkości sum subiektywnej opinii, które jak wiemy, bywają zmienne. Często mówi się, że miłość do sztuki jest buntem przeciwko popkulturze – nie możemy się z tym do końca zgodzić, choć wiemy, że wielu audiofilów lubujących się w ariach Czajkowskiego, będzie patrzeć raczej z nutką delikatnej, wysublimowanej niechęci na hity okupującej listy przebojów w popularnych radiach. Ta sama zasada będzie działać w drugą stronę – z tym, że może bez zbędnych ozdobników typu elegancka czy delikatna - mówiąc o niechęci. Tak się składa, że jesteśmy marką, która lubi wyzwania i postanowiliśmy Wam pokazać, że istnieje szansa, na to by połączyć fresk ścienny ze świata sztuki i spory element popkultury, którym jest… no właśnie! Poza tym – przygotowaliśmy dla Was małą dawkę historii! Doczytajcie do końca!

Ciekawa historia 1 761 kolorów!


Zastanawialiście się kiedyś, ile jest kolorów na świecie? Odpowiedź na to dosyć trudne pytanie jest złożona, ponieważ teoretycznie jest ich nieskończoność, jednak kolor jest pojęciem abstrakcyjnym, ponieważ jest uzależniony od percepcji odbiornika tj. naszego oka, a to według różnych badań, jest w stanie rozróżnić od 100 tysięcy do nawet 7 milionów kolorów. Całkiem sporo, prawda? Dziś zwrócimy się jednak w stronę bardziej ograniczonej ilości barw, a dokładniej do 1 761 sztuk, które wraz ze swoim dodatkowymi atrybutami można nazwać autorską skalą kolorów Pantone (Color) Matching System – w skrócie PMS.

W tym miejscu warto wspomnieć trochę o samej historii marki Pantone oraz o jej działalności. W roku 1963 Lawrence Herbert, absolwent chemii na jednym z nowojorskich uniwersytetów, pracownik przemysłowej drukarni postanowił tchnąć życie w swój pomysł – stworzył innowacyjny system do identyfikacji, segmentowania i komunikacji kolorów. Koncepcja biznesu okazała się na tyle trafiona i zaspokajająca potrzeby rynku, że już po paru latach firma Herberta sprzedawała na cały świat tysiące licencji i dziesiątki tysięcy produktów jak choćby próbniki kolorów, które musi posiadać każda szanująca się drukarnia lub firma zlecająca wydruki.


Światowa skala kolorów

Musicie przyznać nam rację, że jest to niezwykle ciekawe, jednak aktualnie niepowiązane z popkulturą lub freskiem ściennym Ornante. Czytajcie więcej dalej... jeszcze Was zaskoczymy!

Jednym z pomysłów marki na wkroczenie w nowe tysiąclecie z przytupem, była ciekawa koncepcja marketingowa – mianowicie – co roku odbywa się zebranie przedstawicieli firmy, która ma swoje placówki w wielu państwach świata, by debatować, dyskutować i spierać się, jaki kolor zasłużył na zaszczytne miano koloru roku! Ważne, by podkreślić, że na początku nie zostały obrane żadne kryteria, na podstawie, których ów kolor był wybierany – przedstawiciel danego oddziału firmy po prostu proponował daną barwę i tworzył uzasadnienie. Koncepcja ta ewoluowała wraz z czasem i ustalono, iż kolor roku ma być pewnego rodzaju lekarstwem, remedium na problemy, z którymi przyjdzie się spotykać w nowym roku – do tego celu powołany został Instytut Pantone. Przykładem jest choćby wybór z 2011 roku – czyli kolor Honeysuckle. Wiciokrzew, którego wybór specjaliści ds. marketingu tłumaczyli, tym, że stymuluje on wydzielanie adrenaliny, co zapobiega smutkowi i depresji, które mogą się pojawić w trakcie stresującego roku.

Koncepcja koloru roku w połączeniu z funkcjonowaniem produktów marki w codziennym życiu zawodowym ludzi zajmujących się designem, modą czy wnętrzami, bardzo szybko wprowadziły Pantone do kanonu love brandów, czyli marek uwielbianych przez konsumentów. Uczucie fanów było tak wielkie, że doszło do tego, że w momencie, w którym ogłaszany jest coroczny laureat, inne marki wykorzystują to i tworzą komunikację wykorzystującą ten właśnie kolor, co można spokojnie nazwać unikatowym zjawiskiem na skalę światową, które kreuje trendy.

Dwa razy więcej kolorów, dwa razy silniejszy przekaz


Instytut Pantone jako kolor roku 2021 wybrał dwa kolory. Nie wydarzyło się to po raz pierwszy, gdy marka postawiła na taką decyzję. W tym roku zostało to uargumentowane świadomością ludzi, która już dawno zmieniła podejście na jakościowe, z góry określając, że jeden kolor nie jest w stanie przenieść całego komunikatu, który marka chciałaby wysłać do otaczającego ją środowiska. Przypominamy, że podobna sytuacja miała miejsce w roku 2016 – wtedy właśnie w tandemie zostały wybrane kolory Pantone 15-3919 Serenity oraz Pantone 13-1520 Rose Quartz.

Materiały prasowe Pantone. 

Jako koloru roku 2021 Instytut Pantone wybrał PANTONE 17-5104 Ultimate Gray i PANTONE 13-0647 Illuminating. Przeczytaj drugą część artykułu, by dowiedzieć się więcej o tych kolorach oraz o tym jak wprowadzić je w akompaniamencie jaki tworzy fresk ścienny Ornante wraz z towarzyszącymi im emocjami do Waszego wnętrza! Polecamy Wam również zapoznanie się z artykułem o kolorze roku 2020! klik

Już w przyszłym tygodniu specjalnie dla Was druga część artykułu, w której dowiecie się jak wykorzystać kolory roku Pantone we własnym wnętrzu i wykorzystać fresk ścienny!